The eight deadly sins ... ?

Jag kollade på Dirty Sanchez ikväll - tre walesare och en engelsman som gör stunts, äckliga grejer och är allmänt dummai huvudet. Ja men precis - KUL!

Det handlade om att de gjort en film (nu var detta ganska gammal, men ändå) och den handlade om att de hamnat i helvetet. Kravet från Djävulen för att de skulle få komma därifrån var att de skulle göra alla sju dödssynderna. Då skulle de få komma upp till jorden igen. So, they did.
Och - de la till en åttonde: stupidity. Det som gör det kul!

Och jag måste säga att tyvärr, jag förstår inte varför de här sju sakerna, eller tillstånden, eller beteendena (vad man nu vill säga) är dåliga.

Lust
Greed
Envy
Pride
Gluttony
Sloth
Anger (wrath)

Okej, just girighet och avund är kanske inte bra saker. Men hur skulle det gå om alla gick runt och var nöjda med vad de hade hela tiden? Inte kul alls. Och världen skulle stå stilla; det skulle inte vara något som utvecklades.

Och att (väl)lust skulle vara dåligt ..? Det känns ju bara gammalt och mossigt. Usch.

Jag gillar inte överdrivet högmod heller såklart. Men lite stolt får man väl vara om man vill. Det finns alltid någon som är lite bättre som kan trycka ner en på jorden. Men det behöver man inte låtsas om :P

Nu orkar jag inte vara mer ambitiös än att kolla på Wikipedia, men där står iallafall vilka "demoner" de olika synderna sammankopplas med. Lite intressant tyckte jag. Till exempel så kopplas Pride, högmod, ihop med Lucifer. Och Belsebubb kopplas samman med gluttony - frosseri.

Tänk vad mycket det är som man inte vet. Och som man inte visste att det fanns någon vetskap om..


Se7en - väldigt bra film. Lite sådär btw ^^



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mangot

I am the architect of my own Destruction.

RSS 2.0